Moving Mountains®, het Britse bedrijf dat plantaardige burgers maakt, heeft zijn krachten gebundeld met Jan Zandbergen, een van de grootste vleesbedrijven in Europa. Samen maken zij het handelsmerk van Moving Mountains, de ‘bloody’ burger, zonder vlees, beschikbaar in Europa.

Jan Zandbergen wordt de exclusieve leverancier van de plantaardige burger van Moving Mountains Foods in Europa (met uitzondering van het Verenigd Koninkrijk). Plantaardige eiwitten worden steeds populairder. Voor Jan Zandbergen is het de eerste keer dat het een plantaardig product op de markt brengt. Voor Moving Mountains is het de grootste deal van het bedrijf tot nu toe. Met deze samenwerking komt de Moving Mountains Burger via het distributienetwerk van Jan Zandbergen op de menukaart van duizenden restaurants, cafés en fastfoodbedrijven in heel Europa.

Britse consumenten zijn al langer bekend met de Moving Mountains Burger. Het bedrijf heeft namelijk heel wat media-aandacht gekregen en heeft onlangs bekendgemaakt dat de burgers binnen één jaar tijd, al in meer dan 1000 restaurants in het Verenigd Koninkrijk worden geserveerd. De burger is onder andere geroemd door The Sun als ‘best ever veg pattie’ door The Independent als ‘The best vegan burger in the UK’, The Times zegt ‘There’s a definite meaty pickness to it’ en National Geographic noemt het ‘Blameless Burgers’. Na het succes en de snelle groei in het Verenigd Koninkrijk is uitbreiding naar de rest van Europa een logische stap voor het bedrijf.

Simeon Van Der Molen, CEO van Moving Mountains zegt hierover “Er breekt een periode van sterke groei aan nu de Moving Mountains Burger beschikbaar is in meer dan 1000 restaurants in het Verenigd Koninkrijk. Nu we onderdeel zijn van het enorme distributienetwerk van Jan Zandbergen kunnen verkooppunten in heel Europa zowel hun vleesproducten als hun plantaardige producten van dezelfde plaats halen, waardoor de markt sneller wordt bereikt. Een samenwerking met een van de grootste vleesbedrijven van Europa is een belangrijk onderdeel van onze groeistrategie nu de verhouding van het Verenigd Koninkrijk met de rest van de wereld op het punt staat te veranderen.”

Peter-Paul Zandbergen, CEO van Jan Zandbergen zegt hierover: “Wij bieden kwaliteitsvlees uit de beste streken van de wereld aan onze Europese klanten in de foodservice- en retailmarkt. We spelen dagelijks in op trends en ontwikkelingen in de vleessector en zien een enorme verschuiving in de belangstelling en vraag van de klanten. Dit is de eerste keer dat wij plantaardig vlees leveren zoals Moving Mountains en wij zijn er trots op dat we een startende Britse onderneming kunnen ondersteunen die toonaangevend is op het gebied van plantaardige innovatie. Als familiebedrijf zijn we ons uitermate bewust van onze toekomstige generaties. Het is onze verantwoordelijkheid om samen te werken om het milieu te behouden en te herstellen. Door te beginnen met plantaardige vleesproducten hebben we de kans om te reageren op de veranderende markt en tegelijkertijd een positieve bijdrage te leveren aan het milieu.”

Jochem Versloot, algemeen directeur van Jan Zandbergen zegt hierover: “Een van onze kernwaarden is dat wij altijd gaan voor het beste product. Moving Mountains levert het beste product dankzij de ontwikkeling van een van de meest realistische vleesvervangers ter wereld. Nadat we deze burger hadden geproefd, waren we ervan overtuigd dat we met Moving Mountains wilden samenwerken om de markt van plantaardig eiwit te betreden. Met maar liefst 25 gram plantaardig eiwit per burger van 6 oz (ongeveer 170 gram), een ongeëvenaarde textuur, sappigheid en bite wordt dit volgens ons hét product van 2019!”

Moving Mountains is meer dan drie jaar bezig geweest met de ontwikkeling van zijn plantaardige burger die sist, ruikt, bloedt en smaakt als echt vlees. Er kwam een team van prominente wetenschappers, chef-koks en boeren aan te pas en meer dan 500 testrecepten om tot het uiteindelijke product te komen. Volgens het bedrijf wordt dit één van de meest invloedrijke uitvindingen van deze eeuw op het gebied van voeding.

Elke burger is rijk aan plantaardige eiwitten (de burger van 6 oz, oftewel 170 gram, bevat 25 gram plantaardig eiwit), is vegan en vrij van antibiotica en hormonen. De belangrijkste ingrediënten van de Moving Mountains Burger zijn oesterzwammen, erwten, tarwe, soja-eiwitten en haver. Rodebietensap zorgt ervoor dat de burger echt ‘bloedt’, en dankzij de toevoeging van vitamine B12 is de burger een bron van essentiële voedingsstoffen. “Voor de productie van de burger is beduidend minder land en water nodig, en er ontstaan minder broeikasemissies dan voor de productie van gewoon vlees”, voegt Simeon Van der Molen, oprichter van Moving Mountains, toe.

De burger is niet alleen gericht op het groeiend aantal vegetariërs en flexitariërs, maar is ook geschikt voor veganisten en zal zelfs vleesliefhebbers goed smaken. Moving Mountains is volop bezig met de ontwikkeling van verschillende andere alternatieve vleesproducten. Doestelling zijn producten die qua uiterlijk, smaak, geur en bite vergelijkbaar zijn met dierlijk vlees en waar iedereen van zal genieten.

De burgers zijn reeds beschikbaar, dus bedrijven in de foodservice-sector die geïnteresseerd zijn in de Moving Mountains Burger kunnen hun bestelling opgeven via Jan Zandbergen. De burgers worden momenteel geleverd in drie verschillende gewichtscategorieën: 2 oz (ongeveer 56,7 gram), 4 oz (ongeveer 113,4 gram) en 6 oz (ongeveer 170,1 gram).