Foodbeurs Anuga in Keulen vormt voor veel organisaties in de EU-voedingsmarkt het podium om zich aan de markt te presenteren. Van 5 tot en met 9 oktober stond Jan Zandbergen, samen met co-exposant Moving Mountains, succesvol op de Anuga. Naast veel aanloop, enthousiaste bezoekers en interessante gesprekken mochten er twee oorkondes van Top 10 Taste Innovation producten in ontvangst genomen worden.

Arnold Burger, commercieel directeur bij Jan Zandbergen: “Onze intentie was om nieuwe concepten centraal te zetten op de Anuga. Dat is goed gelukt. Easy Cooking en FiftyFifty – beide concepten van zusterorganisatie Diviande –  kwamen in onze stand duidelijk tot uiting, net als onze eigen merken Roosterz&Co en The Meatlovers.  Moving Mountains  had als co-exposant een prominent eigen deel. Dat de concepten bij de Anuga Taste Innovation ook zo goed opgepakt zijn, geeft een gevoel van trots en de bevestiging van de weg die we zijn ingeslagen. Het zorgde ook voor extra aanloop naar onze stand, een mooie bijkomstigheid waardoor we veel bezoekers onze concepten en meerwaarde konden tonen. Al met al maakt dat wij zeer tevreden terugkijken op een niet alleen succesvolle maar door de contacten zeker ook plezierige beurs”.

Wat overtuigt meer dan ervaring, was de insteek van Jan Zandbergen. Meer dan eens in de Jan Zandbergen beursgeschiedenis konden geïnteresseerden producten proeven. Van elk concept werden producten bereid. Speciaal voor The Meatlovers was Jonathan Zandbergen, chef met Michelin ster, uitgenodigd om gedurende twee dagen in de stand heerlijke gerechtjes te maken. Zo heeft men wederom de hoogwaardige kwaliteit, smaak en textuur van retailmerk The Meatlovers kunnen ervaren.

Ook de tasting van de plantaardige producten van Moving Mountains was enorm in trek. Simeon van der Molen, Directeur bij Moving Mountains: “We hebben geweldige dagen gehad op Anuga. Dank aan iedereen die onze stand is komen bezoeken, we zijn overweldigd door de ongelooflijke feedback en geïnspireerd om te blijven innoveren op dit vlak.”

Samenwerking en concepten

Jan Zandbergen richt zich steeds meer op samenwerking, zowel met klanten als met organisaties die de nadruk leggen op productontwikkeling. Hieruit ontstaan diverse productconcepten.

Een van de partijen waar Jan Zandbergen mee samenwerkt is Diviande. Uit deze samenwerking is onder andere FiftyFifty ontstaan. Deze serie hybride producten – bestaande uit 50% vlees en 50% groenten- is door Diviande ontwikkelt en door Jan Zandbergen van een merk en uitstraling voorzien. Ook verzorgt Jan Zandbergen de distributie Een succesvolle combinatie zo blijkt uit de eerste marktreacties. Ook de Anuga Taste Innovation waardeert deze ontwikkeling, door FiftyFifty tot een Top 10 Innovation te benoemen.

De samenwerking met Moving Mountains heeft ertoe geleid dat Jan Zandbergen vegetarische producten kan leveren aan de (alternatieve) vleesmarkt in de EU. Ook Moving Mountains is volop met productontwikkeling bezig. Op de Anuga lanceerde ze 3 nieuwe producten; een Brat Burger, Sausage en Sausage patty. De Sausage belandde zelfs, net als het FifityFifty concept, in de Top 10 Taste Innovation.

Nieuw in de stand van Jan Zandbergen was het logo van Future Food Group. Een nieuw zusterbedrijf onder leiding van Dhr. Anton Bal. Future Food Group gaat zich richten op duurzame proteïne concepten. Dit zal veelal leiden tot nieuwe vega-producten, maar vlees wordt zeker niet uitgesloten.